Kritéria udržitelnosti
V nabídce Freshlabels najdete už 30 značek z celého světa, které od nás získali „sustainable tag”. Ten udělujeme na základě splnění nadpoloviční většiny kritérií, kterými hodnotíme nejrůznější aspekty udržitelné výroby. Značky označené tagem navíc rozdělujeme do dvou úrovní podle jejich bodového ohodnocení. Protože chceme, aby byl celý systém transparentní, uvádíme informace u značek i v případě, že na tag nedosáhly nebo dotazník zatím nevyplnily.
-
Je více než 66 % ročně vyrobených stylů (SKU) z materiálů šetrných k životnímu prostředí?
Základní informace
Materiál je zásadní parametr udržitelné módy. Pro každého může být udržitelné něco jiného, nicméně naše vnímání udržitelného materiálu je takové, že by neměl zatěžovat životní prostředí, ať už chemickým hnojením a nadměrnou spotřebou vody nebo výrobou nového syntetického vlákna. Kvůli požadovaným vlastnostem na určitý typ oděvu (především pro funkční oblečení) není v některých případech možné zajistit 100% složení pouze z udržitelných materiálů. Proto jsme stanovili hranici na 66 %.
Naše bodování
- ANO – 1b
- NE – 0b
- NEVÍME – 0b
-
Jsou barvy přírodního původu anebo je s nimi zacházeno bezpečně?
Základní informace
Vzhledem k tomu, že materiál je kromě použitého vlákna často dotvořen i barvením, je nutné, aby kritérium udržitelného materiálu zahrnovalo i šetrné barvení. Takové barevní může být přírodního charakteru nebo nesmí zatěžovat ani životní prostředí, ani pracovníky, jež s barvami zacházejí.
Naše bodování
- ANO – 1b
- NE – 0b
- NEVÍME – 0b
-
Dodržují výrobní závody, i dodavatelé, lidská práva, bezpečnost a férovou mzdu?
Základní informace
Nejen šetrnost k životnímu prostředí, ale i společenská odpovědnost je důležitým aspektem udržitelného podnikání. Proto se značek dotazujeme, jestli jsou více jak dvě třetiny jejich produktů vyráběny v továrnách, kde jsou pravidelnými audity zaručené bezpečné pracovní podmínky, dodržování lidských práv a adekvátní mzdy. Jelikož bez kompletní znalosti všech dodavatelů i subdodavatelů není možné s jistotou určit, jestli značka kritéria splňuje, provázali jsme první 3 otázky s dotazem na znalost výrobního řetězce. Značka tak může za otázky týkající se materiálu a výroby dostat plný počet bodů pouze tehdy, pokud má zcela transparentní dodavatelský řetězec.
Naše bodování
- ANO – 0,5b
- NE – 0b
- NEVÍME – 0b
-
Do jaké úrovně znáte svůj dodavatelský řetezec u více než 66 % výrobního cyklu?
Základní informace
Transparentost výroby je klíčem k odpovědnější budoucnosti módního průmyslu. Proto v našem dotazníku hodnotíme, do jaké míry značky znají svůj dodavatelský řetězec. Úroveň 3 znamená, že značka zná svůj dodavatelský řetězec až na úroveň surovin (pěstitelé bavlny, dodavatelé papíru na papírové krabice apod.) Úroveň 2 znamená znalost dodavatelů polotovarů (dodavatelé bavlněného vlákna, papírových krabic apod.) Úroveň 1 představuje základní znalost dodavatelského řetězce pouze do úrovně hotové látky nebo potištěné papírové krabice.
Naše bodování
- Úroveň 3 - 2b
- Úroveň 2 - 1b
- Úroveň 1 - 0b
-
Jak dlouhá je kompletní cesta produktu (i polotovarů a balení) od dodavatelů surovin až do vašeho skladu?
Základní informace
Jednou z příčin klimatické krize je i nadměrná doprava způsobená módním průmyslem. Proto hodnotíme, v jakém radiu se výrobní proces odehrává. Vzdálenost kompletního výrobního řetězce od dopravy suroviny do doručení finálního produktu na sklad by pro kladné hodnocení neměla přesáhnout 10 000 km, což je vzdálenost odpovídající jedné čtvrtině obvodu Země. Kladné hodnocení si může značka vysloužit i pokud svými aktivitami kompenzuje uhlíkovou stopu a neutralizuje tím tak svůj negativní dopad na životní prostředí.
Naše bodování
- < 10,000 KM – 1b
- > 10,000 KM – 0b
- NEVÍME – 0b
-
Má vaše firma aktivity spojené s ochranou životního prostředí nebo společenskou odpovědností?
Základní informace
Máme rádi značky, které se kromě zodpovědné výroby snaží přispívat k lepšímu životnímu prostředí i jiným způsobem. Každá značka, která se věnuje relevantním CSR aktivitám, má např. vlastní nadaci nebo podporuje jiné neziskové organizace, od nás dostává 0,5 bodu navíc.
Naše bodování
- ANO – 0,5b
- NE – 0b
- NEVÍME – 0b
-
Získala vaše značka udržitelné certifikáty anebo je součástí některé z enviromentálních iniciativ?
Základní informace
Certifikáty potvrzují dodatečnou kontrolu certifikačních autorit formou náhodných auditů a kontrol u dodavatelů. K jejich obdržení je ale často nutná velká investice anebo určitý objem výroby. Abychom nediskriminovali menší značky, které si certifikaci nemohou dovolit, udělujeme za certifikáty symbolických 0,5 bodu. Je ovšem důležité myslet na to, že certifikáty jsou puncem kvality a přihlížet k nim.
Naše bodování
- ANO – 0,5b
- NE – 0b
- NEVÍME – 0b