Kritéria udržitelnosti

V nabídce Freshlabels najdete už 36 značek z celého světa, které od nás získali „sustainable tag”. Ten udělujeme na základě splnění nadpoloviční většiny kritérií, kterými hodnotíme nejrůznější aspekty udržitelné výroby. Značky označené tagem navíc rozdělujeme do dvou úrovní podle jejich bodového ohodnocení. Protože chceme, aby byl celý systém transparentní, uvádíme informace u značek i v případě, že na tag nedosáhly nebo dotazník zatím nevyplnily.

UDRŽITELNOST ?
NA CESTĚ
DOBRÁ PRÁCE
LÍDR
  • Tato značka náš dotazník o udržitelnosti zatím nevyplnila.

  • Značka má status Na cestě (1–3 bodů), takže zatím nedosáhla na náš Sustainable tag, udržitelné agendě se ale věnuje. Značku průběžně monitorujeme a její další případné kroky zohledníme.

  • Značka má status Dobrá práce (4–5 bodů) a získala náš Sustainable tag. Odvádí skvělou práci a snaží se minimalizovat svůj dopad na životní prostředí.

  • Značka si díky své udržitelné agendě kromě našeho Sustainable tagu vysloužila nejvyšší možný status Lídr (6 bodů a více). Udržitelnosti se věnuje komplexně a důsledně a měla by být po právu vzorem pro ostatní.

  • Materiál Je více než 66 % ročně vyrobených stylů (SKU) z materiálů šetrných k životnímu prostředí?

    Základní informace

    Materiál je zásadní parametr udržitelné módy. Pro každého může být udržitelné něco jiného, nicméně naše vnímání udržitelného materiálu je takové, že by neměl zatěžovat životní prostředí, ať už chemickým hnojením a nadměrnou spotřebou vody nebo výrobou nového syntetického vlákna. Kvůli požadovaným vlastnostem na určitý typ oděvu (především pro funkční oblečení) není v některých případech možné zajistit 100% složení pouze z udržitelných materiálů. Proto jsme stanovili hranici na 66 %.

    Naše bodování

    • ANO – 1b
    • NE – 0b
    • NEVÍME – 0b
  • Barvení Jsou barvy přírodního původu anebo je s nimi zacházeno bezpečně?

    Základní informace

    Vzhledem k tomu, že materiál je kromě použitého vlákna často dotvořen i barvením, je nutné, aby kritérium udržitelného materiálu zahrnovalo i šetrné barvení. Takové barevní může být přírodního charakteru nebo nesmí zatěžovat ani životní prostředí, ani pracovníky, jež s barvami zacházejí.

    Naše bodování

    • ANO – 1b
    • NE – 0b
    • NEVÍME – 0b
  • Pracovní podmínky Dodržují výrobní závody, i dodavatelé, lidská práva, bezpečnost a férovou mzdu?

    Základní informace

    Nejen šetrnost k životnímu prostředí, ale i společenská odpovědnost je důležitým aspektem udržitelného podnikání. Proto se značek dotazujeme, jestli jsou více jak dvě třetiny jejich produktů vyráběny v továrnách, kde jsou pravidelnými audity zaručené bezpečné pracovní podmínky, dodržování lidských práv a adekvátní mzdy. Jelikož bez kompletní znalosti všech dodavatelů i subdodavatelů není možné s jistotou určit, jestli značka kritéria splňuje, provázali jsme první 3 otázky s dotazem na znalost výrobního řetězce. Značka tak může za otázky týkající se materiálu a výroby dostat plný počet bodů pouze tehdy, pokud má zcela transparentní dodavatelský řetězec.

    Naše bodování

    • ANO – 0,5b
    • NE – 0b
    • NEVÍME – 0b
  • Výrobní řetězec Do jaké úrovně znáte svůj dodavatelský řetezec u více než 66 % výrobního cyklu?

    Základní informace

    Transparentost výroby je klíčem k odpovědnější budoucnosti módního průmyslu. Proto v našem dotazníku hodnotíme, do jaké míry značky znají svůj dodavatelský řetězec. Úroveň 3 znamená, že značka zná svůj dodavatelský řetězec až na úroveň surovin (pěstitelé bavlny, dodavatelé papíru na papírové krabice apod.) Úroveň 2 znamená znalost dodavatelů polotovarů (dodavatelé bavlněného vlákna, papírových krabic apod.) Úroveň 1 představuje základní znalost dodavatelského řetězce pouze do úrovně hotové látky nebo potištěné papírové krabice.

    Naše bodování

    • Úroveň 3 - 2b
    • Úroveň 2 - 1b
    • Úroveň 1 - 0b
  • Radius výroby Jak dlouhá je kompletní cesta produktu (i polotovarů a balení) od dodavatelů surovin až do vašeho skladu?

    Základní informace

    Jednou z příčin klimatické krize je i nadměrná doprava způsobená módním průmyslem. Proto hodnotíme, v jakém radiu se výrobní proces odehrává. Vzdálenost kompletního výrobního řetězce od dopravy suroviny do doručení finálního produktu na sklad by pro kladné hodnocení neměla přesáhnout 10 000 km, což je vzdálenost odpovídající jedné čtvrtině obvodu Země. Kladné hodnocení si může značka vysloužit i pokud svými aktivitami kompenzuje uhlíkovou stopu a neutralizuje tím tak svůj negativní dopad na životní prostředí.

    Naše bodování

    • < 10,000 KM – 1b
    • > 10,000 KM – 0b
    • NEVÍME – 0b
  • CSR Má vaše firma aktivity spojené s ochranou životního prostředí nebo společenskou odpovědností?

    Základní informace

    Máme rádi značky, které se kromě zodpovědné výroby snaží přispívat k lepšímu životnímu prostředí i jiným způsobem. Každá značka, která se věnuje relevantním CSR aktivitám, má např. vlastní nadaci nebo podporuje jiné neziskové organizace, od nás dostává 0,5 bodu navíc.

    Naše bodování

    • ANO – 0,5b
    • NE – 0b
    • NEVÍME – 0b
  • Certifikáty Získala vaše značka udržitelné certifikáty anebo je součástí některé z enviromentálních iniciativ?

    Základní informace

    Certifikáty potvrzují dodatečnou kontrolu certifikačních autorit formou náhodných auditů a kontrol u dodavatelů. K jejich obdržení je ale často nutná velká investice anebo určitý objem výroby. Abychom nediskriminovali menší značky, které si certifikaci nemohou dovolit, udělujeme za certifikáty symbolických 0,5 bodu. Je ovšem důležité myslet na to, že certifikáty jsou puncem kvality a přihlížet k nim.

    Naše bodování

    • ANO – 0,5b
    • NE – 0b
    • NEVÍME – 0b

Freshlabels využívá Cookies, abychom vám mohli poskytovat co nejlepší servis. Prohlížením našeho webu vyjadřujete souhlas s použitím Cookies.

Více informací Rozumím

Přihlášení

nebo

Přidejte se

nebo

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Přidejte se k čerstvé komunitě a těšte se!

  • Neminou vás exkluzivní nabídky a slevy.
  • Můžete sledovat stav vaší objednávky.
  • Nemusíte pokaždé vyplňovat vaše údaje.
  • Můžete využívat Wishlist.

Zapomenuté heslo

Nové heslo vám přijde na e-mail.

Zavřít